zondag 22 april 2018

Die Verwandlung (2018)

In mijn vorige blogje had ik het over het verlangen een krokodil te worden. Het thema van de gedaanteverwisseling fascineert en beangstigt de mens. Van Homerus  tot Kafka heeft het grote schrijvers geboeid. Een bijzondere soort gedaanteverwisseling resulteert uit een ziekte, zoals bijvoorbeeld in de roman Het glinsterend pantser van Vestdijk. 
Bovenstaande illustratie werd door mij gemaakt bij het verhaal Die Verwandlung (De gedaanteverwissling) van Franz Kafka. De hoofdpersoon in dat verhaal ontwaakt nadat hij veranderd is in een 'ungeheueren Ungeziefer', een 'monsterachtig ongedierte'. Kafka is moeilijk te illustreren, vooral omdat het niet duidelijk is of hij ernstig is of de draak steekt met zijn personages. (Zie voor een eerdere illustratie van Kafka mijn post van 6 juli 2017.)
Naschrift 6 mei 2018. Wat betreft de metamorfose door een ziekte: ik had laatst enige moeite op Schiphol aangezien ik niet echt meer lijk op de redelijk recente foto in mijn ID-bewijs. Pas na mijn opmerking 'Ik heb kanker, man' werd ik doorgelaten. 'Sorry', zei de douanier. Kijk, dat vind ik nou een sympatico!

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dit een erg mooie pentekening pap! Heel griezelig zo, die pootjes en voelsprietjes. Mooi werk weer!
    Veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na deze tekening heb ik het verhaal nog eens gelezen van Kafka; je ziet gewoon heel duidelijk papa's tekening voor je tijdens het lezen! Kon me geen andere voorstelling maken..

      Verwijderen
  2. Dit is één van de eerste tekeningen die ik heb gemaakt met een fineliner, een Japanse Pigma Micron 003. Een perfect tekeninstrument, hoewel iets onvoordeliger dan pen en inkt. Maar je tekent er geweldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen