zondag 24 januari 2021

224. Cave canem!

Ook vanavond mag u de deur weer niet uit zonder een hond. Over honden gesproken... Afgelopen week lazen we in het nieuws een ontroerend voorbeeld van trouw. Een turkse viervoeter heeft een week lang bij het ziekenhuis gewacht waarin zijn baas verpleegd werd. Ik weet zeker, dat onze lieve herder Marly tot hetzelfde in staat is.

Een leven zonder hond kan ik mij niet voorstellen. Wanneer ik nog tijd van leven had, zou ik een bloemlezing samenstellen over de hond in de westerse literatuur. Aan het begin staat natuurlijk Argos vermeld, de hond van Odysseus. Kafka's 'Forschungen eines Hundes' zou uiteraard ook niet ontbreken, evenmin als het magistrale slot van Vestijks 'De Kellner en de Levenden'. Vergeet Aesopus en Conan Doyle niet, en Tsjechov, Jack London en...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten