vrijdag 6 juli 2018

71. De Lichtslang (2017)

In mijn vorige post komt de gloeilamp weer 's voor. Ik hou van die dingen! Al eerder maakte ik er een tekening over (zie de post van 1 september 2017), In deze prent wordt het ding gevoed door een slang. Het wezen dat zo vertrouwd is met de aardse duisternis geeft hier licht.
Overigens, hoe oud kan een lamp worden? Er schijnt in Amerika een lamp te zijn die nog nooit vervangen is. Hij brandt al meer dan 100 jaar, en in mijn eigen huis is een lamp die al bijna twintig jaar onafgebroken brandt. Een wonder! Ja, de dingen schijnen soms te leven, onze tuinpoort zegt bijvoorbeeld zachtjes 'spekkoek' bij het sluiten. In Japan krijgen dingen die meer dan 100 jaar leven een ziel toebedeeld, geloof ik. 


3 opmerkingen:

  1. Klopt, pap! Tsukumogami heet dat. Als gebruiksvoorwerpen 100 jaar oud zijn, zouden ze tot leven komen (een bewustzijn ontwikkelen). Overigens vonden mensen dit niet heel tof, omdat dingen die een bewustzijn ontwikkelen nogal vervelend kunnen zijn, en gooiden dus traditioneel hun spullen weg voordat ze 100 jaar oud konden worden. Wat er voor zorgde dat de gebruiksvoorwerpen kwaad werden en rellen gingen trappen (tenminste, volgens de verhalen). Maar daar hebben we in onze consumptie-era geen last meer van geloof ik.

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Muis voor deze interessante & deskundige toelichting!

      Verwijderen
    2. Wat leuk om te weten, muis! Is een japans verhaal, he? Ik moet ook maar uitkijken met mijn opruimwoede soms....zal me meer inhouden haha.

      Verwijderen