zaterdag 17 juni 2017

Zwei Seelen wohnen, ach! in meiner Brust (2017)

Het afgebeelde wezen is ongetwijfeld een tweeling, geheel in lijn met de astrologie van juni. Tegelijk is dit wezen ieder mens, aangezien wij allen twee kanten hebben, twee zielen bezitten. Het citaat "Zwei Seelen wohnen, ach! in meiner Brust" is uit Goethes Faust, afkomstig van dezelfde auteur dus die een beroemd gedicht maakte over een ginkgoblad:

Dieses Baums Blatt, der von Osten 
Meinem Garten anvertraut,
Gibt geheimen Sinn zu kosten,
Wie's den Wissenden erbaut.
Ist es ein lebendig Wesen,
Das sich in sich selbst getrennt?
Sind es zwei, die sich erlesen,
Dasz man sie als Eines kennt?

Solche Frage zu erwidern,
Fand ich wohl den rechten Sinn:
Fühlst du nicht an meinen Liedern,
Dasz ich Eins und doppelt bin?

1 opmerking:

  1. En dan nog leuk om te weten dat Frank zélf ook een tweeling van sterrenbeeld is!

    BeantwoordenVerwijderen